Erdei kisvasút éledt újjá Márianosztra és Nagyirtáspuszta között (+KÉPEK)

nagyirtas_kisvasut_41Június 2-án adták át a Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, mintegy 7 kilométer hosszú, keskeny nyomtávú erdei kisvasutat, amelyen az Erdeiprogramok.hu is jelen volt. Ezzel a beruházással teljessé vált a Szob és Nagybörzsöny közötti kisvasút évtizedekig hiányzó összeköttetése.

KÉPGALÉRIA AZ ERDEI KISVASÚT ÁTADÓ ÜNNEPSÉGÉRŐL AZ ERDŐ-MEZŐ ONLINE ERDÉSZETI PORTÁLON >>>

Elsőként Lengyel László, az Ipoly Erdő Zrt. közönségkapcsolati vezetője köszöntötte a megjelenteket. Mint mondta: egy régóta dédelgetett álom vált valóra.

nagyirtas_kisvasut_3

Az ünnepség során Petrovszky Blanka verssel, Vojnits Kincső pedig palóc népdalokkal szórakoztatta a résztvevőket.

nagyirtas_kisvasut_7

nagyirtas_kisvasut_8

Kiss László, az Ipoly Erdő Zrt. vezérigazgatója köszöntőjében kiemelte, hogy az erdőgazdaság a természeti értékek fenntartása mellett az egyre növekvő közjóléti igények kielégítésére is nagy figyelmet fordít. A pályázati beruházás a pályaszakasz felújítása mellett két, a kor igényeit kielégítő fogadóépületet is magába foglal Nagyirtáspusztán valamint Márianosztrán. Utóbbinál szálláshelyet is kialakítottak az önkormányzattal szorosan együttműködve. Ezen felül új motorvonat is készülőben van, amit remények szerint az idei évben már munkába tudnak állítani, az egyik új kocsit pedig már most megtekinthették a jelenlévők, amiből hamarosan még több kerül forgalomba.

nagyirtas_kisvasut_6

A vezérigazgató bízik abban, hogy ez a beruházás is a térségi turizmus érdekeit szolgálja. Az 1,1 milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéshez az EU kiemelt pályázata 600 millió, a Földművelésügyi Minisztérium 300 millió forint összegű támogatást nyújtott, amit az erdőgazdaság saját forrásaival egészített ki.

Egy kis vasúttörténelmi kitekintés Kiss László szavaival
A kisvasutak a 19. század végén – 20. század elején váltak elterjedt szállítóeszközeié az ország hegyvidékein, elsődlegesen a kőbányák valamint az erdőben kitermelt faanyag szállításra. Eleinte lóvontatással oldották meg a kocsik felhúzását, majd később megjelentek a gőz, majd dízel mozdonyok is. Az 50-es évekig tartott ezeknek a vasutaknak a fénykora, majd az ezt követő időszakban az erdőfeltárások, erdészeti utak kialakításával, a gépjárműhasználat elterjedésével a termékszállításban jelentőségük visszaesett és gyakorlatilag nagyrészük megszűnt. A fennmaradt vasútvonalak közé tartozik a Nagybörzsöny – Nagyirtáspuszta közötti szakasz. Ezen a vonalon 1975-ig tartott a szállítás, akkor egy súlyos baleset miatt a működési engedélyt bevonták, azóta pedig nem újították fel. Az enyészet martaléka lett, a természet elkezdte visszafoglalni magának a területet. A nagybörzsönyi szakasz 1998-ban került az önkormányzat tulajdonába, majd a felújítást követően 2002-től vált alkalmassá személyszállításra. A Szob és Márianosztra közötti szakaszt az újjáépítés után 2008-ban adták át.

nagyirtas_kisvasut_28

Dr. Harrach Péter, országgyűlési képviselő szerint a teremtett világ gazdagságát és szépségét meg kell őrizni, ami az ember szerepe. Ám azt bővíteni is szükséges. Ez most megtörtént. A Börzsöny lakóinak egyetlen lehetősége az idegenforgalom, a kisvasút fejlesztése őket szolgálja. Mégis a fejlesztés a legtöbbet azoknak a családoknak jelenti, akik igénybe fogják venni az erdei kisvasutat, akik élvezik az erdőt, a természet közelségét, hiszen ezek formálják az embert. A normális emberi élet közel van a természethez. A politikus reméli, hogy a gyermekeink, akik akár erdei iskolában, akár más módon közel kerülnek ehhez a világhoz, talán normálisabb, szebb emberi életet fognak élni, mint sokan ma Európában.

Bitay Márton, Beer Miklós, Harragh Péter, Nagy István, Kiss László

Bitay Márton, Beer Miklós, Harrach Péter, Nagy István, Kiss László

Dr. Nagy István, földművelésügyi miniszterhelyettes kiemelte, hogy Magyarország kisvasúthálózata Európában egyedüli nemzeti örökségnek tekinthető, amely az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy egyre több család választja a kikapcsolódás, kirándulás eme formáját, amivel rekordot dönt a magyar erdőkbe látogató gyermekek és felnőttek száma. Az magyarországi erdei kisvasutak 2,7 milliárd forint értékben újultak meg 7 uniós projekt keretében. Az ország 15 erdei vasútjából 11-et az állami erdőgazdaságok üzemeltetnek. A tavalyi évben összesen 800 ezren utaztak kisvasúttal, amelyből 92 % az állami erdészeti társaságok területéhez kötődik. Dr. Nagy István szerint ezek a fejlesztések a nemzeti örökség, nemzeti vagyon megmentését is jelentik.

nagyirtas_kisvasut_59

Dr. Beer Miklós, a Váci egyházmegye püspöke majdnem negyven éve várt erre a pillanatra, hiszen mint egykori márianosztrai plébánosként, 1976-ban búcsúzott el innen, s fájó szívvel vette tudomásul, hogy nem közlekedik a kisvasút. Negyven év elteltével a püspök áldását követően az ünnepélyes szalagátvágással hivatalosan is útjára indították a Márianosztra és Nagyirtás között közlekedő erdei kisvasutat.

nagyirtas_kisvasut_24

A kialakítás során figyelembe vették a környék természeti adottságait, aminek köszönhetően kisebb vizes élőhelyeket alakítottak ki a hüllők, kétéltűek számára. Márianosztrára való megérkezés előtt a pálya bal oldalán több mint 100 éves almafákat lehet megcsodálni, amelyek a vasúttal egyidősek. A tervezés és a kivitelezés nagyon komoly kihívás elé állította a szakembereket.

nagyirtas_kisvasut_37

 

Márianosztra-Nagyirtás Erdei Vasút díjszabása (Márianosztra – Nagyirtás vonalszakasz):

Teljesárú :
Egy útra szóló: 700 Ft
Menettérti : 1200 Ft

Kedvezményes:
Egy útra szóló: 500 Ft
Menettérti: 800 Ft

Menetrend Szob-Mn-Nb

(Rákóczi Ágnes – Erdeiprogramok.hu)

erdeiprogramok_header

Tetszik!
Facebook

Ezek még érdekelhetik: