Ábel átutazta az országot, hogy még sokáig roboghasson a zalai erdőkben

Elszállították Ábelt, a gőzmozdonyt Debrecenbe, ahol felújítást végeznek rajta. A fejlesztésre a Mura Program részeként zajlik, melynek támogatásával nemcsak a gőzöst, hanem az erdei vasúti hálózatot is fejleszti a Zalaerdő Zrt.

A részletekről Gál Károly, a Zalaerdő Zrt. vagyongazdálkodási osztályvezetője számolt be. Mint azt elmondta: az összesen egymilliárd forint értékű turisztikai-közjóléti fejlesztés előkészítése jó ütemben halad, a tényleges munkálatok pedig már az idén elkezdődnek, de a beruházás teljes mértékben jövőre valósul meg.

– Ilyen például a vágányhálózat korszerűsítése, melynek keretében Kistolmácson kiépítenék egészen a tóig a vasútvonalat, az állomás ugyanis most több, mint 300 méterre található a kedvelt turisztikai létesítménytől – bocsátotta előre Gál Károly.

– Továbbá szeretnénk fejleszteni a Kányavár melletti, töröszneki elágazótól Szentpéterföldéig tartó, 8 kilométer hosszú, jelenleg teherszállításra használt szakaszt, az elképzeléseink szerint ez is alkalmassá válna személyszállításra. Modernizáljuk a gépparkot is, benne az Erdélyből vásárolt, 62 éves Ábel nevű gőzmozdonyunkat. Teljes felújításon esik át, így remélhetőleg még hosszú éveken át tudja majd szolgálni a kirándulókat. A szakemberek ígérete szerint a szezon végére, tehát őszre végeznek a munkálatokkal (kazánfelújítás, járószerkezet-felújítás, villamoshálózat korszerűsítése, festés, és így tovább) akkor érkezik vissza a gőzös Csömödérbe, amit szeretnénk majd az utasokkal közösen, egy különjárattal megünnepelni. Maga a mozdonyfelújítás nagyságrendileg 20 millió forintba kerül.

Az osztályvezető hozzátette: a géppark két (T)C-50-es dízelmozdonyát is korszerűsítik (hármat már korábban felújítottak), ezek új automata sebességváltót, erős és takarékos, illetve környezetbarát Cummins-dízelmotort kapnak a ma már elavult, nehezen szinten tartható Csepel-motorok helyett.

– Tervezzük továbbá még egy érdekes jármű beszerzését – folytatta a szakember. – A Királyréti Erdei Vasúton üzemel már egy Vili névre keresztelt elektromos meghajtású motorkocsi, mely a működéséhez szükséges energiát a tetejére szerelt napelemek révén nyeri. Ehhez hasonló motorkocsit, de egy továbbfejlesztett változatot szeretnénk vásárolni mi is.

Gál Károly hozzáfűzte: a Mura Program keretében megvalósuló beruházáscsomag turisztikai részében teljesen felújítják, illetve a kerékpározásra alkalmassá teszik a Szentpéterfölde és Pusztamagyaród között található, ma még erdei feltáró útként funkcionáló szakaszt.

– Ez több, mint 10 kilométeres kerékpározható úthálózatot jelent, amely egyrészről az erdei vasúthoz kapcsolódik, másrészről pedig a szentpéterföldei vadászházunkhoz. Így épül egymásra a két projektelem – tette hozzá Gál Károly.

– Ezek mellett a kistolmácsi turistaházat is szeretnénk fejleszteni, a Budafai Arborétumban látogatóközpontot alakítunk ki. Eddig ugyanis itt nagy hiátust jelentett, hogy nincsenek például vizesblokkok, illetve korszerű beléptető rendszer.

(Horváth-Balogh Attila, Zalai Hírlap, Fotó: Molnárné Vitális Anikó és Steyer Edina, Zalaerdő Zrt.)

Erdei Programok

Tetszik!
Facebook

Ezek még érdekelhetik: