10 milliárd forintból újulnak meg az erdei kisvasutak

A Kárpát-medencei Kisvasutak budapesti találkozóján derűlátóan szóltak a kisvasutak jövőjéről: az első lépcsőben a Lillafüredi Állami Erdei Vasút, a Mátravasút, a királyréti és a kemencei kisvasút, továbbá a Zsuzsi Erdei Vasút újulhat meg.

matravasut_tel

Derűlátóan szólt a kisvasutak jövőjéről Révész Máriusz a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztésével és népszerűsítésével összefüggő feladatok ellátásáért felelős kormánybiztos a Kárpát-medencei Kisvasutak idei (sorrendben XXIII.), budapesti találkozóján. Még tavaly decemberben ugyanis tízmilliárd forintot szavazott meg a kormány a hazai kisvasutak fejlesztésére. A kormánybiztos elmondta, hogy az eredetileg javasolt 5,5 milliárd forintos összeget emelték fel tízre; a pénzből elsősorban a miskolci LÁEV, a Mátravasút (Gyöngyös), a Királyréti Erdei Vasút, a Kemencei Múzeumvasút és a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút korszerűsítését szorgalmazzák.

A tízmilliárd konkrét felhasználásának módjáról a kormánybiztosság február derekán tesz javaslatot a kormánynak, de az már most látható, nem csak az infrastruktúra, hanem a gördülőállomány fejlesztésére (új típusú személykocsik építése, mozdonyok felújítása) is jut pénz. Utólag még a Gemenci Állami Erdei Vasút kerülhet be a kedvezményezettek körébe. És ezzel még nincs vége a fellendülésnek, bár a további kisvasúti beruházásokról még csak elvi szinten van szó: kedvező államháztartási mérleg esetén ezt a tízmilliárd forintot a második lépcsőben újabb fejlesztési források követhetik.

gemenci_erdei_vasut

További jó hír a kisvasutaknak, hogy kikerülnek a vonatkozásukban abszurd előírásokat is tartalmazó vasúti törvény hatálya alól, és az egyéb kötöttpályás eszközökre vonatkozó törvény lesz esetükben a mérvadó. Így megszabadulnak például a magas közlekedési hatósági költségek kifizetésének terhe alól, és a túlszabályozások kivétele a rendszerből megszünteti a gúzsba kötöttségüket – fogalmazott Révész Máriusz.

A kisvasúti találkozó egyik napirendi pontjaként szerepelt a programban „A Vál-völgyi Kisvasút első üzemévének tapasztalata” címmel egy beszámoló, amit nagy érdeklődéssel várt a fórum közössége. Ez azonban sajnos elmaradt.

Friss! Időközben kiderült, a felcsútiak az ónos eső miatt nem tudtak felkerekedni, ezért nem tarthatták meg a beszámolót.

(IHO)

erdeiprogramok_header

 

Tetszik!
Facebook

Ezek még érdekelhetik: