Csúcsra fel a Vadálló-köveken keresztül – Megnéztük az új kilátót a Prédikálószéken (+KÉPEK)

predikaloszek_27Nehéz leírni, milyen élményt jelent körbenézni hazánk egyik legújabb erdei turisztikai létesítményéről, az október végén átadott Prédikálószéki-kilátó ugyanis az elmúlt évek egyik legjobb húzása volt az állami erdőgazdaságok, kiemelten a Pilisi Parkerdő Zrt. részéről. Ezt igazolja az is, hogy a Mindenszentek és Halottak Napja előtti hétvégén olyan nyüzsgés volt a hegyen, hogy egymást kerülgették a kirándulók. A négy nap, az őszi szünet, a szép idő és az új Prédikálószéki-kilátó túrára csábította az embereket.

Kapcsolódó képgalériák:
Prédikálószéki-kilátó, Prédikálószék, Visegrádi-hegység
Vadálló-kövek, Visegrádi-hegység
Szentfa-kápolna és forrás, Visegrádi-hegység, Dömös

A 639 méter magas Prédikálószék a Visegrádi-hegység egyik legmagasabb csúcsa, amelyről eddig is pazar látványt nyújtott a Dunakanyar, szemben a Börzsöny, a Visegrádi Fellegvár, Vác fölött a Naszály, stb. Most azonban mindez még nagyobb élmény lett, hiszen a háromszintes kilátóról a panoráma teljesen másként fest. (Drónnal készült légi felvétel a helyszínről IDE kattintva!)

predikaloszek_13

A Prédikálószék több útvonalon is megközelíthető. Elindulhatunk Dobogókőről a piros háromszöggel jelölt turistaúton, amely nagyjából 5 km, 261 m-es szintemelkedéssel. Ebben az esetben a cél elérése után vagy visszafordulunk, vagy folytatjuk utunkat a piros háromszöget követve, és leereszkedünk a Vadálló-kövek mentén, amely nagyjából 3 km, majd a Dömös határában fekvő Szentfa-kápolnánál a zöld jelzés nyomában a Rám-szakadék felé indulunk, innen pedig áttérve a sárga jelzésre, visszatérünk Dobogókőre – mindez összesen még további 7 km. Ekkor először 467 m süllyedés majd 593 emelkedés vár ránk. Természetesen a Szentfa-kápolnától Dömösre is besétálhatunk, ahol buszra is szállhatunk.

predikaloszek_4

Mi a másik lehetőséget választottuk október utolsó napjaiban: Dömösről indulva és oda visszaérkezve a Vadálló-kövek mentén értük el a Prédikálószéket és a kilátót, amely nagyjából 7 km 555 méteres emelkedéssel. A kirándulóhely az ország egyik legnépszerűbb turistacélpontja, így sokaknak nem lesz újdonság az útvonal leírása, ráadásul az útjelző táblák és felfestések gyakorisága miatt gyakorlatilag lehetetlen eltévedni. A terep könnyűnek semmiképpen sem mondható, ha valakinek tériszonya van, az egy-egy szakaszon duplán izzad majd le, viszont a látvány mindent megér.

predikaloszek_36

Dömösön bőven találunk parkolóhelyet, ha fizetős részen állunk meg, akkor egész napra 800 Ft-ért hagyhatjuk a településen az autónkat. Egyébként 1 óra 200 Ft, így kirándulás esetén érdemes az előbbi lehetőséget választani.

A településről a sárga, a piros és a zöld jelzést követve rövid séta után elérjük a környék búcsújáró helyét, a Szentfa-kápolnát és a forrást (a hagyomány és a képgaléria IDE kattintva érhető el!), amely remek helyszín egy szalonnasütéshez is, visszafelé pedig akár egy kis pihenéshez. Ezen a helyen hagyjuk el a Rám-szakadék felé vezető turistautat, és indulunk felfelé a piros háromszöget követve. A Vadálló-kövek innen 1,3 km-re, a Prédikálószék 2,3 km-re található.

szentfa_kapolna_3

Az első szakasz során egy kisebb emelkedővel kell megküzdeni, amely után azonban hamarosan megérkezünk a Vadálló-kövek alá. Itt egy meredek, sziklásabb rész következik, amit ki gyorsabban, ki lassabban tud teljesíteni. Érdemes azonban a lábunk elé nézni, hiszen a figyelmetlenség könnyen balesetet okozhat, idén is többször kellett már innen menteniük az erdészeknek és a barlangi mentőknek. (Kapcsolódó hírek: Erdész mentett kirándulót a Vadálló-köveknél; Újabb baleset a Vadálló-köveknél – ezúttal éjszaka kellett túrázót menteni). Mindez persze senkit ne riasszon el, ha nem vagyunk meggondolatlanok, akkor nem eshet bajunk.

vadallo_kovek_6

Ha megizzadva túljutottunk a meredek szakaszon, a jutalom nem marad el, ugyanis a Vadálló-kövek sziklái önmagában is csodálatosak, a kilátópontokról ráadásul fantasztikus panoráma tárul elénk – főleg a színes őszi erdő esetében. A távolban látható Dobogókő, alattunk húzódik a Rám-szakadék, és feljebb már a Duna is előbújik a hátunk mögött.

vadallo_kovek_18

A Vadálló-köveket elhagyva még egy meredekebb szakasszal kell megküzdenünk, és már el is értük a Prédikálószéket, ahol mindössze néhány száz méternyi szolid emelkedő vár ránk, mielőtt a fák között kirajzolódik az impozáns, tetszetős Prédikálószéki-kilátó.

predikaloszek_43

A kilátó 12 méter magas, 70 négyzetméter bruttó alapterületű, és nagyon masszív, mindezek mellett pedig nagyon jól néz ki, illik az egyébként csodálatos környezetbe. Minden szinten igényes táblákat helyeztek el, amelyek segítségével megismerjük Dömös múltját, Szent László királyunk legendáját, a holló történetét, IV. Béla király munkásságát, de külön helyet kapott a Pilisi Parkerdő Zrt. területén található vallási és történelmi emlékhelyek bemutatása.

predikaloszek_25

A legfelső, harmadik szinten a panorámában nem csak gyönyörködhetünk, de meg is tudhatjuk, hogy éppen mit látunk, hiszen minden hegycsúcsot, fontosabb települést feltüntettek egy illusztráción – legyen az Dömös, Nagymaros, Kemence, a fellegvár vagy éppen Vác.

predikaloszek_27

A Pilisi Parkerdő Zrt. a korral haladva két webkamerát is elhelyezett a kilátó tetején, de ami ennél is ügyesebb húzás, hogy ingyenes wifi érhető el a Prédikálószéken. Elsőre persze ez furcsa, sőt, akár “felháborító” is lehet, ám az okostelefonok és szelfik világában kiváló marketingfogás. Így még az is megoszthatja fotóját ismerőseivel, akinek nincsen térereje, vagy korlátozott az adatforgalma. Ha pedig valaki ezt a panorámát meglátja az Instagramon, Facebookon, Snapchaten, előbb-utóbb nagy valószínűséggel élőben is felkeresi a helyszínt. Mi mindenesetre az alábbi bejegyzésünkkel leteszteltünk a wifit, és kiválóan, gyorsan működött.

A Prédikálószéki-kilátó környékén természetesen padok, asztalok is várják a megfáradt turistát, ám a hosszú hétvégén csak nagy szerencsével lehetett szabad helyet találni – akkor, ha éppen valaki felállt, és folytatta útját.

Némi gyönyörködés és pár fotó elkészítése után visszaindultunk Dömös irányába, de innen akár tovább is lehet haladni Dobogókő felé, ami 6,5 km a piros háromszöget követve.

predikaloszek_10

A kilátótól lefelé, Dömös irányába indulva egy rövid szakaszon kettéválik a piros háromszög útvonala, amíg a Vadálló-kövek felső szakaszán át nem érünk. A tériszonnyal rendelkezők valószínűleg ezt a részt fogják legkevésbé kedvelni – nálam legalábbis így történt. Ezt követően visszatérünk ugyanarra az útra, amelyen felfelé haladtunk, erről pedig már nem is térünk le, egészen a Szentfa-kápolnáig ereszkedünk hol meredekebb, hol finomabb lejtőn.

vadallo_kovek_24

Ha egy évben valaki mindössze egyetlen túrát tervez be magának – a Pilisben élőként persze némi elfogultsággal -, mindenképpen a Prédikálószéket ajánlanám, méghozzá a kitartóbbaknak a Vadálló-köveken át. Ilyen csodálatos élményben ugyanis kevés helyen részesülhet a kiránduló, főleg a fővároshoz ennyire közel. Le a kalappal a Pilisi Parkerdő Zrt. előtt, hogy felépítette a Prédikálószéki-kilátót, ezt tényleg érdemes megköszönni!